Usein kysytyt kysymykset

Tässä vastauksia kysymyksiin, joita meiltä kysytään usein työnhakuun liittyen.

Haluaisin lähettää avoimen hakemuksen Manpowerille, kuinka toimin?

Tällä hetkellä emme valitettavasti järjestä avoimia haastatteluja, joten seuraathan aktiivisesti sivuillamme ilmoitettuja, sinua mahdollisesti kiinnostavia työtehtäviä. Hakeminen kaikkiin avoimiin työpaikkoihimme tapahtuu sivujemme kautta rekisteröidyllä profiililla sekä siihen tallennetulla CV:llä.

Rekrytointikonsulttimme seuraavat toki järjestelmässämme aktiivisena olevia profiileja silloin tällöin, mutta mahdollisuutesi työnhaussa paranevat, kun haet suoraan sinua kiinnostavia, avoimena olevia työpaikkoja.

Kuinka haen haluamaani työpaikkaa?

Rekisteröi ensin profiili sivustollemme www.manpower.fi. Kun olet rekisteröinyt profiilisi sivustollemme, voit hakea avoimia työpaikkoja klikkaamalla kunkin ilmoitussivun oikeassa reunassa näkyvää Hae -painiketta. Kun klikkaat ilmoituksen Hae -painiketta, avautuu selaimeen vielä erillinen saateikkuna, johon voit kirjoittaa juuri kyseiseen tehtävään liittyvän lyhyen viestin tai hakemuskirjeen. Lopuksi lähettämällä saateviestin, profiilisi ja CV:si linkittyvät hakemuksena ko. tehtävään.

Mikäli tarvitset apua profiilisi tai CV:si kanssa, Hakijakeskuksemme auttaa mielellään.

Kuinka voin varmistaa, että hakemukseni on tullut perille?

Kun kirjaudut sisään sivustollemme, avautuu oma aloitussivusi. Aloitussivullasi näet kaikki tallentamasi ja hakemasi työpaikat listauksena.

Hakemasi työpaikat näkevät listauksena kohdassa ”Haetut työpaikat” (kts. kuva alla). Tehtävänimikkeen vieressä näkyvästä kirje-painikkeesta saat näkyviin myös kyseiseen työpaikkaan liittämäsi hakukirje. Rivin päässä näkyvästä x-painikkeesta pääset poistamaan hakemuksesi kyseiseen paikkaan.

Suosikkeihin tallentamasi työpaikat näkyvät listauksena kohdassa ”Tallennetut työpaikat”. Tässä listauksessa näet paikat, jotka olet tallentanut, mutta joita et olet vielä hakenut.

Jos hakemuksesi tiettyyn tehtävään on onnistuneesti rekisteröity, työpaikka näkyy ”Haetut työpaikat”-listauksessa.

Kuinka voin muokata työpaikkaan liittämääni hakemusta?

Profiiliisi tekemäsi muutokset tallentuvat automaattisesti kaikkiin hakemiisi työpaikkoihin. Työpaikkaan liitettyä hakemuskirjettä ei kuitenkaan valitettavasti voi muokata jäkikäteen. Mikäli haluat muokata hakukirjettäsi johonkin tiettyyn tehtävään, joudut ikävä kyllä poistamaan olemassaolevan hakemuksesi ja hakemaan paikkaa uudelleen. Nykyiset hakemuksesi ja niihin liitetyt erilliset hakemuskirjeet näet profiilisi aloitussivulla ”Haetut työpaikat”-listauksessa.

Kuinka liitän CV-tiedoston profiiliini?

Voit liittää CV-tiedostosi joko .doc- tai PDF-tiedostona profiiliisi. Klikkaa CV-sivusi oikeassa yläkulmassa näkyvää ”Lataa CV”-painiketta (kts. kuva alla). Tällöin sinulle avautuu erillinen valikko, jossa pääset lataamaan CV-tiedoston tietokoneeltasi. Samasta kohdasta pääset myös poistamaan tai tarkastelemaan jo lisäämääsi CV-tiedostoa.

 

Mitä tarkoittaa aktiivinen tai passiivinen profiili?

Voit asettaa profiilisi aktiiviseksi tai passiiviseksi työnhakijaprofiiliksi CV-sivusi oikeasta yläkulmasta. Vaihtoehtoina työnhakuprofiiliisi ovat ”Etsin aktiivisesti töitä”, ”En etsi aktiivisesti töitä” sekä ”En etsi aktiivisesti töitä, mutta olen kiinnostunut tarjouksista” (kts. kuva alla). Asetat profiilisi aktiiviseksi työnhakuprofiiliksi valitsemalla ”Etsin aktiivisesti töitä”. Muut kaksi vaihtoehtoa asettavat profiilisi passiiviseksi työnhakijaprofiiliksi. Profiilin on hyvä olla aktiivinen, mikäli haet jotakin tiettyä paikkaa sivustollamme.

Jos et hae aktiivisesti töitä, mutta haluat esimerkiksi säilyttää tietosi järjestelmässämme myöhempää käyttöä varten, aseta profiilisi passiiviseksi valitsemalla ”En etsi aktiivisesti töitä”. Vaihtoehto ”En etsi aktiivisesti töitä, mutta olen kiinnostunut tarjouksista” on näiden kahden välimuoto, jolloin et välttämättä ole hakenut aktiivisesti mitään tiettyä työpaikkaa, mutta olet kiinnostunut esimerkiksi kokemustasi vastaavista työtarjouksista.

Aseta siis profiilisi aktiiviseksi aina, kun haet jotain tiettyä työpaikkaa sivustollamme.

Sivusto herjaa, että CV:ni ei ole täydellinen, mitä tämä tarkoittaa?

Voidaksesi hakea avoimia työpaikkoja on sinun täytettävä profiiliisi vaadittavat kohdat (Työkokemus, Koulutus/Tutkinto, Osaaminen, Toivotut työtehtävät, Työsuhteen tyyppi). Näet profiilisi ylälaidasta mitä tietoja vaaditaan jotta profiilisi olisi täydellinen (kts kuva alla). Sivusto kertoo sinulle, kun profiiliisi on täytetty kaikki vaadittavat kohdat ja pääset hakemaan avoimia työtehtäviä.

Haluaisin poistaa profiilini Manpowerin järjestelmästä, kuinka toimin?

Laita sähköpostia Hakijakeskukselle osoitteeseen hakijakeskus@manpowergroup.fi, niin poistamme tunnuksesi.

Huomioithan, että kun koko profiili poistetaan, eivät profiiliin aiemmin syöttämäsi koulutus- ja muut tiedot säily järjestelmässämme. Mikäli siis haluaisitkin myöhemmin ottaa profiilisi uudelleen käyttöösi tai hakea jotain tiettyä avoimena olevaa paikkaa, tulee profiili luoda alusta alkaen uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit myös säilyttää profiilisi palvelussamme passiivisena ja voit aktivoida sen käyttöösi milloin tahansa niin halutessasi.

Tästä syystä profiilin kokonaan poistaminen ei ole mahdollista omista tiedoista. Teemme profiilin poiston pyynnöstä varmistuttuamme ensin siitä, ettei tarkoituksena ole poistaa vain yksittäistä hakua tai säilyttää tietoja passiivisena myöhempää käyttöä varten.

Mitä tarkoittaa LinkedIn-profiilin tuominen Manpowerin profiiliini?

LinkedIn –profiilia tuotaessa Manpower-profiiliisi, aiemmat tiedot korvataan kokonaan niiltä osin, mitä valitset LinkedInistä tuotavaksi. Voit siis tuoda esimerkiksi koulutus- ja työkokemustiedot LinkedIn-profiilistasi joutumatta kirjoittamaan niitä Manpowerin CV-sivulle kokonaan uudelleen, tämä voi säästää valtavasti aikaa ja vaivaa.

Huomaathan kuitenkin, että LinkedIn-profiilia tuotaessa myös ”tyhjät solut” täyttyvät, eli kannattaa katsoa tarkkaan, mitä tietoja haluat LinkedInistä tuotavan. Pahimmassa tapauksessa siis LinkedInissä tyhjä sarake voi korvata Manpower-profiiliisi täydentämäsi tiedot, mikäli valitset kyseisen sarakkeen tuotavaksi profiiliisi. Voit valita haluamasi tiedot tuotaviksi ”Tuo LinkedIn profiilisi” -painikkeen takaa painamalla aina kyseisen sarakkeen viereisestä ”Tuo” –painiketta (kts. kuva alla). Kuten sivullakin mainitaan: ”LinkedInistä tuodut tiedot siirtyvät kokonaisuudessaan valitusta sarakkeesta, myös tyhjistä sarakkeista. Jos olet jo täyttänyt tietoja alla oleviin kenttiin tulevat ne vaihtumaan automaattisesti LinkedInistä tuotuihin tietoihin”.

Suosittelemmekin siis ensin tuomaan haluamasi tiedot LinkedIn-profiilistasi Manpower-profiiliisi, ja sen jälkeen vasta täydentämään tietoja. Näin mitkään tiedot eivät vahingossakaan pyyhkiydy pois. Ikävä kyllä emme pysty palauttamaan aiemmin täyttämiäsi tietoja profiiliisi, vaan sinun tulee täydentää ne uudelleen tai tuoda tiedot LinkedIn-profiilistasi.

Jokin painike ei toimi, tai en saa tallennettua tietoja, kuinka toimin?

Neuvoisimme ensiksi kokeilemaan sivustomme käyttöä vielä jollain toisella selaimella, kuin mitä normaalisti käytät. Esimerkiksi vanhemmat versiot Internet Explorer -selaimesta saattavat aiheuttaa toimimattomuusongelmia. Myös esimerkiksi Safari- ja Opera -selaimilla on havaittu joitain yhteensopimattomuusongelmia sivustomme kanssa, joten ensisijaisesti suosittelemme käyttämään sivustoamme Mozilla- tai Chrome -selaimella.

Mikäli kohtaamasi ongelma kuitenkin edelleen jatkuu, olethan yhteydessä Hakijakeskukseemme, ja kuvailet ongelmaa tarkemmin myös mahdollisen kuvakaappauksen kera. Koitamme tällöin selvittää ongelman syytä tarkemmin.

Kuinka saan vaihdettua käyttätunnuksen tai salasanan?

Saat muokattua käyttäjätunnusta ja salasanaasi menemällä Henkilötiedot -> Muokkaa -> (sähköpostiosoite) Päivitä. Tätä polkua seuraamalla pääset profiilisi käyttöasetuksiin, jossa pääset muokkaamaan sähköpostiosoitettasi (käyttäjätunnustasi) sekä salasanaa. Käyttätunnusta pääset muokkaamaan sähköpostiosoitteen vieressä näkyvää ”Tallenna” –painiketta klikkaamalla, ja syöttämällä avautuvaan ikkunaan uuden sähköpostiosoitteen. Salasanan pääset vaihtamaan kohdasta ”Muuta salasana”.

Mikäli olet unohtanut salasanasi, etkä pääse kirjautumaan profiiliisi, voit tilata uuden salasanan kirjautumisikkunan ”Unohditko salasanasi?”-kohdasta. Tällöin saat sähköpostiisi linkin, jonka kautta pääset määrittämään tilillesi uuden salasanan. Huomioithan, että sähköpostiosoitteen tulee vastata käyttäjätunnustasi, jotta pystymme tunnistamaan sinut.

Sivusto ei hyväksy salasanaani, miten toimin?

Salasanan tulee olla vähintään 7 merkkiä pitkä, ja sen tulee sisältää vähintään yksi iso kirjain, yksi pieni kirjain ja yksi numero.

LinkedIn-profiilin tuominen pyyhkäisi tallentamani tiedot, onko mahdollista palauttaa profiilini tiedot aiempaan ajankohtaan?

Ikävä kyllä emme pysty palauttamaan profiilisi tietoja aiempaa ajankohtaa vastaaviksi.

Mikäli et löytänyt vastausta ongelmaasi tältä sivulta, ota yhteyttä Hakijakeskukseemme (hakijakeskus@manpowergroup.fi).