Tämä sivusto käyttää evästeitä, jotta se palvelisi käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla. Voit lukea lisää yksityisyyden suojasta ja evästeiden käytöstä täältä
Työnantaja

Henkilöbrändäys on aiheena ollut pinnalla jo hetken aikaa. Erilaisten kanavien kattava tarjonta on yksi syy aiheen suosioon. Nykyään voit tuoda itseäsi esille helpommin, kuin koskaan aikaisemmin. Kuinka sinun sitten kannattaa kehittää henkilöbrändiäsi työnhakijana? Rekrytointikonsulttimme Jussi-Petteri Asikainen käy työssään läpi useita hakemuksia. Tässä blogissa hän antaa 5 vinkkiä, kuinka henkilöbrändäät itsesi työnhaussa ja erotut muista.

1. Brändää itsesi hakemasi työn mukaan

Mieti miksi olet oikea henkilö hakemaasi työhön ja kehitä omaa henkilöbrändiäsi sen mukaisesti. Jos hakemasi tehtävä liittyy vahvasti johonkin harrastukseesi tai olet tehnyt tutkintosi lopputyön työnkuvaan liittyvästä aiheesta, niin mainitse se ehdottomasti. Tämä vahvistaa osaamistasi konkreettisella tasolla, vaikka työkokemusta ei olisikaan kertynyt monia vuosia.

2. Käytä oikeita kanavia

LinkedIniä pidän tällä hetkellä ammattimaisimpana kanavana, sillä sieltä löytyy kaikki mahdollinen työpaikkailmoituksista omaan työelämän verkostoon. Tämä on myös helpoin alusta jossa, voit luoda omaa uraa sekä etsiä mahdollista tulevaa unelma työpaikkaa. Headhunterit myös käyttävät LinkedIniä aktiivisesti työkalunaan, kun he etsivät uutta osaajaa avoimeen tehtävään. Jos siis tahdot keskittyä vain yhteen kanavaan, LinkedIn olisi se oikea valinta.

Instagramista löytyy myös paljon professionaalista sisältöä. Siellä voi hyvin tuoda esille esimerkiksi sitä, millainen työpäivä on tai mitä tekee työkseen tällä hetkellä. Meidänkin työyhteisö löytyy instagramista ja voit käydä seuraamassa touhujamme hakusanalla Manpowerfinland. Instagramissa on erittäin paljon luovien alojen ihmisiä, jotka kasvattavat omaa henkilöbrändiään ja asiakaskuntaansa tämän kanavan kautta. Joten jos olet luova tekijä niin tee Instagram tili!.

Facebook on puolestaan pääasiassa henkilökohtainen kanava, jossa omaa asiantuntijuutta tuodaan hyvin vähän esille julkisesti. Hyvin usein ihmiset vain mainitsevat työtilanteensa ”työskentelee yrityksessä X”. On kuitenkin olemassa erilaisia suljettuja ryhmiä, joissa on mahdollista verkostoitua alan asiantuntijoiden kanssa ja jakaa ajatuksiaan työelämästä.

3. Verkoston laatu on sen kokoa tärkeämpi

Jos puhutaan oman LinkedIn-kanavan verkostosta, niin sen verkoston merkitys riippuu täysin sen laadusta. Jos et ole koskaan keskustellut kenenkään kanssa, niin tuskin saat myöskään yhteydenottoja. Ole siis aktiivinen! Kannattaa miettiä myös sitä, onko oma verkosto sellainen, joka palvelee sinua. Jos sinulla on 1000 kontaktia, mutta julkaisusi saa vain 3 tykkäystä ja 0 kommenttia, niin todennäköisesti verkostosi ei palvele sinua hirveästi.

 Jos sinulla on taas aktiivinen verkosto, jonka kanssa kommunikoit usein siten, että sinua lähestytään ja sinä myös pystyt lähestymään muita, niin silloin verkostosi on todellakin arvokas. Silloin sinulla on paljon tarkempaa tietoa, mitä kukakin osaa ja voit luontevasti tukeutua esimerkiksi kysymään neuvoa heiltä. Molemmin puoleisesti aktiivisella verkostolla saat myös todennäköisesti suosituksia ja vinkkejä erilaisiin tehtäviin.

4. Vältä muiden kopiointia

Jos matkit toisen ihmisen henkilöbrändiä, niin silloin et vahvista omaa brändiäsi vaan pahimmassa tapauksessa matkimasi henkilön brändiä. Omalla tavalla ja omalla tyylillä erotut joukosta. Kannattaa aina muistaa se, että jos pidät omasta tekemisestäsi, niin silloin varmasti myös joku muukin pitää. Kaikkia ei kuitenkaan pysty aina miellyttämään.

5. Rekrytoijan vinkit hyvään kuvaan CV:ssä tai omassa profiilissa

Muista hymyillä!

Luonnollinen hymy on ensimmäinen ja tärkein asia, jolla luot hyvän ensivaikutuksen.

Siisti ja omanlainen pukeutuminen

Pukeudu kuvaan itsellesi sopivalla tavalla, mutta kuitenkin siististi. Jos olet vielä 17-18 vuotias ensimmäistä työpaikkaa hakeva nuori, niin tuskin vielä haet töitä puku päällä.

Luonnollinen tausta

Tämä pätee etenkin LinkedIn-profiilikuvassa. Hyvä tausta on mielestäni sellainen, jossa profiilin henkilön voisi kuvitella kohtaavansa. Esimerkiksi yksi parhaimmista LinkedIn-kuvista, joita olen nähnyt, oli sellainen, jossa kuva on otettu puhelinmastossa työpäivän aikana. Siitä kuvasta näki suoraan, mitä henkilö tekee oikeasti työkseen.

 

Aikaisemmin julkaisemistamme blogeista voit käydä lukemassa lisää vinkkejä oman henkilöbrändisi kehittämiseen!