Työnantaja

Oletko lähetellyt työhakemuksia kuulematta niistä mitään takaisin? Monelle työnhakijalle tämä on valitettavasti tuttuakin tutumpaa, ja se saattaa lannistaa. Syitä voi olla monia. Kilpailu voi olla kovaa, työnantajalla ei välttämättä ole resursseja vastata kaikille hakijoille tai joissain yrityksissä käytettävät automaatiojärjestelmät ovat saattaneet hylätä hakemuksesi ennen kuin se on edes työnantajalle saapunut tiettyjen avainsanojen uupumisen takia. Tätä mahdollisuuksien listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta tärkeintä on se, miten tähän itse reagoit. Alla kolme vinkkiä tällaisten tilanteiden taklaamiseen.

 

 1. Ota yhteyttä työnantajaan

Jos epäröit vastaamattomuuden syytä, voit soittaa tai lähettää sähköpostia työnantajalle kysyäksesi hakuprosessin edistymistä. Tämä voi antaa sinusta aidosti kiinnostuneen kuvan ja jäät paremmin työnantajan mieleen. Älä kuitenkaan soita jos sinulla ei ole mitään oikeaa asiaa, sillä se on molempien ajan haaskausta.

 

 2. Päivitä ansioluettelosi

Uudestaan ja uudestaan. Ansioluettelon tulee aina olla päivän tasalla ja korostaa hakemasi aseman sopivia kokemuksia ja taitoja: hakiessasi insinöörialan työpaikkaa ei aikaisemmalla kokemuksella kaupan kassamyyjänä ole luultavasti merkitystä. Painota työnhaku-ilmoituksessa käytettyjä sanavalintoja työn vaatimuksista, mikäli omaat niitä.

 

 3. Pysy positiivisena ja jatka hakemista

Jos et saanut vastausta, älä ota sitä henkilökohtaisesti. Osaamisesi ei välttämättä ollut napakymppi haettujen kanssa ja voit tulevaisuudessa löytää vielä paremman mahdollisuuden. Työn löytäminen on jo työ itsessään. Ja kuten oikeassakin työssä, siihen liittyy ylä- ja alamäkiä. Tavoitteena on oppia niistä ja jatkaa eteenpäin.

 

Artikkeli julkaisiin alunperin Manpower Blogs -sivuilla.