Työnantaja

Henkilöbrändäys ja sen hyödyntämien työnhaussa vaatii luovuutta. Esimerkiksi valokuvien käyttö on olennainen osa brändin rakennusta. Kerromme viisi tapaa terästää henkilöbrändiäsi visuaalisin keinoin!

Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi ovat tehneet brändäyksestä entistä visuaalisempaa. Seuraavat viisi taktiikkaa eivät ole jokaisen heiniä, mutta jos aiot työskennellä jollain tapaa kuvallisen ilmaisun parissa, vinkkimme voivat olla askel kohti unelmatyötä.

  1. Käytä samaa kasvokuvaa kaikissa some-kanavissa – Jo omalla digikamerallasi otat monesti korkeatasoisia otoksia. Usein parissa minuutissa otettu selfie ajaa asian, jos vain valotus on kunnossa. Ota useita kuvia, mieluiten luonnonvalossa ja valitse niistä paras. Kokeile erilaisia asentoja, ilmeitä, pukeutumista ja taustoja. Rajaa kuva ja käytä sitä kaikissa kanavissa. Muista myös poistaa some-tileiltäsi kuvat, jotka sotivat sitä mielikuvaa vastaan, jonka haluat itsestäsi antaa.
  2. Tee CV:stäsi visuaalinen – Vältä kuitenkin kuvallista ilotulitusta jättämällä suosiolla pois muut kuin potrettikuvasi. Kirjoita ansioluettelon yläosaan hyötyihin keskittyvä tiivistelmä osaamisestasi. Hyödynnä tekstissä luetteloita, ne helpottavat CV:si silmäilyä. Myös ilmava asettelu ja näyttävät otsikot ovat oivia tehokeinoja. Lihavoi ja kursivoi tekstiä harkitusti.
  3. Pukeudu tavoittelemiisi saappaisiin – Jos tähtäät vastuullisempaan tehtävään, mieti millaista pukeutumista rooli edellyttää. Voitko ottaa mallia muista samassa asemassa toimivista henkilöistä? Päivitä garderobisi tarpeen mukaan.
  4. Brändäyksessä yhdenmukaisuus on kaiken A ja O. Onko sinulla jo oma verkkosivu? Tarkista, että brändimateriaalisi ovat linjassa sivuston kanssa: niin värien, fonttien, graafisten elementtien kuin viestisikin tulee olla linjassa keskenään. Näin huolehdit siitä, että brändisi on tunnistettavissa yhdellä silmäyksellä. Henkilökohtainen kotisivu on erinomainen tapa viestiä arvostasi tulevalle työnantajalle. Jos päätät luoda omat sivut, varmista, että pääviestit ja kuvat tuovat lisäarvoa työnhakuusi ja korostavat vahvuuksiasi. 
  5. Kerro osaamisestasi infograafein -  Infograafit tarjoavat tilaisuuden kertoa uratarinasi vain muutamalla graafisiin kuviin liitetyllä sanalla. Onko sinulla designerin kykyjä? Tee ansioluettelostasi infograafi ja postaa se verkkosivullesi tai some-kanaviin. Monet ilmaiset suunnitteluohjelmat tarjoavat myös maallikolle tilaisuuden luoda infograafeja (testaa vaikka www.canva.com)

Henkilöbrändäys on tärkeä taito, joka tukee etenemistäsi nopeasti muuttuvassa työmaailmassa. Käytä aikaa ja varmista, että hakijabrändisi visuaaliset elementit tukevat viestiä, jonka haluat tulevalle työnantajallesi antaa.

Artikkeli on julkaistu konsernimme uramuutospalveluihin erikoistuneen Right Managementin sivustolla.