Henkilöbrändäys, Työmarkkinoiden trendit, Työnhaku

LinkedIn 101: 5 vinkkiä työnhakijalle

Hakijablogi Henkilöbrändäys

Sosiaalinen media työnhaussa yleistyy kovaa vauhtia, ja yhä useampi rekrytoija raportoi katsovansa työnhakijan SOME-profiileja. Tärkein kanava työnhaussa on ehdottomasti LinkedIn. Jobviten äskettäin julkaiseman artikkelin mukaan jopa 92% työnantajista käyttää sosiaalista mediaa rekrytointiprosessin aikana ja 87% käyttää erityisesti LinkedIniä. Miten näitä SOME-kanavia pystyy sitten käyttämään hyödykseen työnhaussa? Laadimme 5 vinkkiä loistavaan LinkedIn-profiiliin.

1. Kaikki lähtee profiilikuvasta

Profiilillasi tulisi aina olla kuva, sillä se herättää rekrytoijan mielenkiinnon ihan eri tavalla kuin kuvaton profiili. Tämän päivän älypuhelinten maailmassa kuvaton profiili voi pahimmillaan antaa negatiivisen kuvan sinusta. Kuvan tulisi olla hyvälaatuinen ja selkeä. Profiilikuvaksi ei käy viikonloppuna ottamasi bile-selfie. Älä myöskään lisää kuvaa, joissa esiintyy useampia henkilöitä: kuvasta pitäisi ilmetä, kenen profiili on kyseessä.

Valitessasi kuvaa ammattimaiseen profiiliin, pidä mielessä passikuvan säännöt. Kuvassa tulisi näkyä olkapäät ja kasvot, mutta ei muuta.

Pukeutumisesi vaikuttaa myös antamaasi vaikutukseen: hakiessasi toimistotyötä valitse yllesi napitettu pusero, kun taas graafisena suunnittelijana voit valita yllesi jotain joka kuvastaa enemmän persoonaasi.

 

2. LinkedIn profiilisi on ansioluettelosi netissä

Älä listaa pelkästään tämän hetkistä tai viimeisintä työnantajaasi, vaan koko työhistoria. Muista myös tehdä oma listaus jokaiselle positiolle jossa olet ollut, vaikka ne olisivat saman yrityksen sisällä. Jatkuva ja kronologinen työhistoria viestii rekrytoijalle aktiivisuudesta ja kasvuhalusta.

Laadi profiilillesi johdanto, jossa kerrot itsestäsi lyhyesti hissipuheenomaisesti. Kerro kuka olet, mitä olet tehnyt, mitä haluat tehdä ja miksi olet hyvä lisä mihin tahansa yritykseen?

Lisää profiiliisi myös kaikki alallesi relevantit taidot, joista työtoverisi ja tuttusi voivat sitten alleviivata osaamistasi endorsementtien kautta. Tämä auttaa sinua myös löytymään paremmin rekrytoijille, jotka hakevat talenttia LinkedInin kautta.

Profiilillasi olisi hyvä olla endorsementtien lisäksi myös suosituksia entisiltä esimiehiltä ja kolleegoilta useista eri työpaikoista. Pyydä näitä itse häpeilemättä, sillä muuten et niitä välttämättä saa. Antamalla suosituksia myös itse kannustat muita toimimaan samoin.

 

3. Pidä käytöksesi ammattimaisena

Älä kommentoi statuksia, ryhmiä tai keskusteluja negatiiviseen sävyyn. Muista että LinkedIn on tarkoitettu ammattilaisille ammattimaiseen käyttöön, ja provosoinnille on omat kanavansa. Hyvä nyrkkisääntö on olla julkaisematta asioita, joita et voisi sanoa esimiehellesi.

 

4. Kustomoi profiiliasi

Aseta profiilillesi taustakuva. Pidä kuitenkin huoli, että kuva ei ole liian monimutkainen ja sopii ammattimaiseen kanavaan. Monotoniset värit tai sumennetut kuvat toimivat tässä hyvin.

 

5. Lisää työnäytteitä

LinkedIniin pystyy lisäämään liudan erilaisia dokumentteja, kuten kuvia, presentaatioita ja videoita. Lisäämällä profiiliisi työnäytteitä, tai linkkejä sivuille joista ilmenee työjälkeäsi pystyt esittelemään taitojasi käytännössä.