Työnantaja

Mitä tehdä, kun oma profiili on ”valmis”? Sitä miettii varmasti moni aktiivisesti töitä etsivä tai satunnaisesti työpaikkoja sivusilmällä vilkuileva henkilö. Päivittäin LinkedIniä työssään käyttävä rekrytoijamme tarjoilee vinkit, miten siirryt odottelusta toimintaan.

On siisti kuva ja omasta persoonasta kertova taustakuva. Tiivistelmässä kerrot itsestäsi asioita hakemuskirjeen tyylisesti ja Experience on viilattu viimeisen päälle. 

Profiilista löytyy monipuolisesti hakusanoja ja listaa on viimeistelty oman alan työpaikkailmoitusten sen hetken trendikkäimmillä sanoilla. Ystävä, HR-tehtävissä oleva kaveri tai sukulainen on katsonut profiilin ja työhaastattelussa käydessäsi rekrytoija on myös kommentoinut profiiliasi. Ja lopussa on vielä ohje yhteydenottoon.

Kuulostaako omalta profiililta? Kaikki on valmista, mutta jotain pitäisi vielä keksiä, mutta mitä?

Tätä keskustelua kävin edellisessä valmennuksessa erään henkilön kanssa, jonka profiili hipoi All-Star -lukemia. Ehdotin hänelle verkon vaihtamista vieheeseen ja siirtymistä reaktiivisesta proaktiiviseen vaiheeseen.

Viime kesän jälkeen rekrytointi eri aloilla on kiihtynyt, ja organisaatiot kamppailevat entistä enemmän osaajapulan kanssa. Päättäjät tuskailevat monessa talossa, mistä löytää seuraava osaaja tai henkilö lähteneen paikalle.

So what?” sanoi Paavo Lipponen.  

 

Kun sinulla on ”valmis” LinkedIn-profiili, siirry odottelusta toimintaan.  

1.      listaa yrityksiä, joille sinulla olisi annettavaa 

2.      tee taustatyö firman sivuilla ja hakukoneissa päättäjien suhteen 

3.      kirjoita ”hissipuhe”

4.      personoi hissipuhe päättäjälle sopivaksi 

5.      kerää hetki rohkeutta (mikä on pahinta mitä voi tapahtua?) ja 

6.      paina SEND! 

 

Olen varma, että jos lähestyt päättäjää sellaisessa organisaatiossa, jossa tiedät, että sinun osaamisellesi voisi olla kysyntää ja lähetät lyhyehkön asiallisen viestin, jossa esittelet itsesi, kerrot miksi olet yhteydessä ja ehdotat seuraavaa vaihetta,  

alle yksi tuhannesta laittaa sinut mustalle listalle tai tekee sinusta voodoo-nuken.

Mikä on pahinta mitä voi tapahtua?

No, kyseinen päättäjä ei vastaa sinulle. Huomattavasti vähemmän noloa kuin saada teini-iässä pakit diskossa. #hymiö 

Kyseinen valmennettava kertoi harkitsevansa suoraa lähestymisen mallia ja pyysin kertomaan minulle kokemuksista. Tällä viikolla hän kertoi lähettäneensä neljä viestiä päättäjille ja yksi heistä vastasi kannustavaan sävyyn.

Ei huono prosentti. Mieti siis, voisiko tämä toimia myös sinun kohdallasi ja kokeile suoraa lähestymistä, sortumatta kuitenkaan spämmäykseen.

  

Ps. Jos haluat vielä yhden keinon mitata omaa profiiliasi, tutustu Social Selling -indeksiin. Testaa jos uskallat! 

 

Artikkeli ilmestyi ensimmäisenä rekrytointikonsultti-kynäilijämme Tapani Aittoniemen LinkedIn-sivulla. Tapani ei osaa kalastaa ja kärsii luurikammosta, mutta LinkedIn on auttanut häntä työssä hyvin monella eri tavalla.