Työnantaja

Myyvän CV:n ydinasia on se, että kaikki siinä mainitut asiat vakuuttavat lukijalle sinun olevan varteenotettava ehdokas hakemaasi työtehtävään. Tavoitteena on luoda niin positiivinen vaikutelma ammatillisesta osaamisestasi, että työnantaja haluaa kutsua sinut heti haastatteluun!

Kuvittele mielessäsi, että CV:si koostuu kolmesta pääelementistä, joilla kullakin on oma tarkoituksensa:

1. Yhteenveto

Tämä osio täyttää vain pienen osan CV:stäsi, mutta se on tehokas. Kyseinen osio nimittäin määrittää sävyn ja suunnan asiakirjan loppuosalle. Tässä kohdassa tarjoat yhteenvedon ominaisuuksistasi, joiden ansiosta olet nappivalinta tarjolla olevaan tehtävään. Käytä työilmoituksessa käytettyjä avainsanoja ja painota taitoja, joiden uskot olevan eduksesi.

 

2. Työkokemus

Tämä osio sisältää todisteita pätevyydestäsi, mainitse tässä kohtaa entiset työtehtäväsi ja kokemuksesi sekä erittele saavutuksesi. Sen sijaan, että listaisit työstäneesi maailmanlaajuista markkinointikampanjaa, kerro siitä, kuinka työstäneesi maailmanlaajuinen markkinointikampanja lisäsi yrityksen myyntiä 46%:lla. Luvut puhuvat puolestaan, kun haluat painottaa olevasi hyödyllinen työntekijänä.

 

3. Koulutus / Ammatillinen kehitys / Muuta

Nämä osiot esittelevät koulutustasi ja ammatillista kehitystäsi sekä tarjoavat lisätietoja, jotka antavat lisäperusteluita sille miksi olisit hyvä valinta.

Kohdennetun CV:n laatiminen kyseiseen tehtävään auttaa sinua tavoittamaan yleisösi, kun tuot esiin ainoastaan niitä seikkoja, joka korostavat pätevyyttäsi juuri tässä tehtävässä. Myynnin alan työnantajan päätökseen palkata sinut tuskin vaikuttaa harrastuksesi valokuvaajana, kun taas tapahtumatuotannon alalla se saatetaan nähdä etuna. Räätälöi hakemuksesi aina haussa olevan tehtävän mukaan.

 

Juttusarjan toisen osan pääset lukemaan täältä

Lue myös: TOP 5 mokaa, jotka teet ansioluettelosi kanssa