Työnantaja

Työnhaku voi toisinaan tuntua sarjalta uuvuttavan pitkiä TO-DO -listoja. Tee pieniä muutoksia päivärutiineihisi, niin keskittymiskykysi paranee ja saat selkeyttä ajatuksiisi.

Uuden työn etsintä – hakemuskirjeiden rustailusta monenlaisten verkkojen ja verkostojen virittämiseen – voi uuvuttaa. Mikä auttaisi? Tilanne ei tunnu niin mahdottomalta, kun palastelet ison tavoitteesi pieniin rutiineihin. Tässä muutamia tapoja lisätä mielenrauhaa ja rakentaa työnhaun palapeliä, pala palalta.

Mene nukkumaan 10 minuuttia aiemmin

Väsyneenä käy helposti ylikierroksilla, jos asioita koettaa yhä pyyhkiä pois TO-DO -listalta. Sen sijaan, että valvoisit yömyöhään viilaten hakemuskirjeen yhtä ja samaa riviä, kirjoita ylös yksi asia, jonka haluat saada aikaiseksi aamulla. Mene sen jälkeen nukkumaan ilman tunnon tuskia – ja huomaat olevasi aamulla heti tuotteliaampi.

Nouse ylös 10 minuuttia aiemmin

Aamu voi olla tehokasta aikaa, jos päivän pelimerkit ovat selvät heti herättyäsi. Aseta herätyskellosi soimaan tavallista aiemmin ja yritä saada tehdyksi 10 minuuttia vievä tehtävä. Tehtävä voi pitää sisällään esimerkiksi sähköpostin lähettämisen jollekin verkostoosi kuuluvalle, LinkedIn-suosituksen laatimisen tai CV:n oikoluvun. Yritä olla tarkistamatta sähköpostia tai Facebookia. Vältä yleensäkin kaikkia niitä asioita, jotka saattavat varastaa huomiosi ennen tehtävän suorittamista.

Suuntaa kävelylle

Jatkuva notkuminen tietokoneella selaamassa työpaikkasivustoja ei ole välttämättä parasta ajankäyttöä. Mikäli jumitat ja tunnet, ettet pääse eteenpäin, nouse ylös ja suuntaa kävelylle. Saatat yllättyä ideoista ja uusista ajatusyhteyksistä, joita kehittyy kävelyn lomassa. Niin kuin filosofi Henry David Thoreau aikoinaan kirjoitti: ”Minusta tuntuu, että kun jalkani alkavat liikkua, alkavat ajatukseni lentää.”

Lataa verkkosivuja blokkaava sovellus

Ellet seuraa mitään päivärytmiä, saatat helposti joutua somesisältöjen pauloihin tai tarkistella sähköpostiasi tämän tästä. Pakota itsesi keskittymään asentamalla ohjelma, joka rajoittaa Facebookin kaltaisilla sivustoilla viettämääsi aikaa. Kokeile esimerkiksi StayFocused-sovellusta – ohjelma auttaa blokkaamaan kaikki paitsi ne verkkosivut, joille haluat sallia pääsyn. Vaihtoehtoisesti ohjelma voi rajoittaa sivustojen lukuaikaa.

Muuta ympäristöäsi

Jos tavallisesti haet töitä kotoa, mene kahvilaan. Työskenteletkö jo kahvilassa? Suuntaa uuteen paikkaan. Pienet muutokset ympäristössä stimuloivat ajattelua!

Edellisiä vinkkejä yhdistää yhteinen teema: rakenna rutiineja ja riko rutiinisi. Jos tunnet, että olet ajautumassa pois kurssilta, korjaa sitä. Tunnustele, millainen määrä rutiineja sopii juuri sinun arkeesi!

Artikkeli on julkaistu konsernimme uramuutospalveluihin erikoistuneen Right Managementin sivustolla.