Uravinkit, Urasuunnittelu

Kun vaihdat työpaikkaa, tee se tyylillä

Kun Vaihdat Tyopaikkaa Tee Se Tyylilla

On monta tapaa lähteä. Yksi soittaa pomolle kesäloman aikana. Toinen lähettää sähköpostin esimiehen esimiehelle. Kolmas tuo viestin henkilökohtaisesti esimiehelleen samppanjapullon kera. Neljäs kiittää vanhaa työyhteisöä somessa. Minkälaisen jäljen sinä jätät lähtiessäsi?

Kesän lopulla somefiidissä vilisee normaalia enemmän ilmoituksia työpaikan vaihdosta. Irtisanoutuminen on yleensä lähtijälle positiivinen asia.  Jotkut lähdöt on kuitenkin tehty ikävässä tilanteessa. Olipa tilanne ja tunnelma mikä tahansa, lähtiessä kannattaa aina jättää hyvä jälki. Vaikka kaikki ei olisikaan mennyt putkeen työsuhteen aikana, tai lähtö aiheuttaisi negatiivisia reaktioita vanhalla työpaikalla, voit rakentaa hyvää mainetta lähtemällä tyylikkäästi. Lähtö on mahdollisuus vahvistaa positiivista henkilöbrändiä sekä bisnes- ja henkilökohtaisia verkostojasi.

Näin irtisanoudut niin, että sinut muistetaan – fiksuna tyyppinä:

1. Ilmoita lähdöstäsi ensin lähimmälle esimiehelle. 
Tapaa esimiehesi henkilökohtaisesti kertoessasi lähdöstäsi. Jos se ei ole mahdollista, soita hänelle. Lähetä keskustelun jälkeen esimiehelle neutraali kirje, jossa viittaat keskusteluunne ja vahvistat viimeisen päivän, jolloin olet työnantajan käytettävissä.

2. Kerro suoraan irtisanoutuvasi, mutta pidä keskustelun sävy positiivisena.
Aloita keskustelu sanomalla jotain positiivista esimiehestä tai työnantajasta ja kerro sitten kiertelemättä, että kaikesta hyvästä huolimatta olet nyt päättänyt jatkaa uraasi muualla.

3. Perustele esimiehellesi lähtösi taustoja.
Perustelemalla lähtöäsi teet palveluksen esimiehellesi, joka pystyy kertomasi perusteella kehittämään roolia ja valitsemaan siihen parhaan mahdollisen henkilön jatkossa.

4. Jätä esimiehellesi vahva muistikuva erityisen osaavasta ja luotettavasta työntekijästä.
Sovi esimiehesi kanssa lähdön aikataulusta, tehtävien siirtämisestä ja viestinnästä muuhun organisaatioon. Ole joustava asioissa, jotka ovat tärkeitä esimiehellesi ja joissa sinun on mahdollista joustaa.

5. Jätä työyhteisölle muistikuva siitä, että olet hyvä ja arvostuksen ansaitseva kollega.
Sinun ei ole järkevää tehdä ylitöitä tai muutoin uhrautua saadaksesi työsi siirrettyä, mutta älä jätä jälkeesi sotkuja ja epäselvyyksiä.  Hienoa, jos ehdit tehdä vielä muutaman pienen palveluksen tai auttaa kollegaa.

6. Diplomatia on valttia.
Älä koskaan polta siltoja. Irtisanoutuminen ei ole sopiva tilanne kritiikille esimiestä tai työnantajaa kohtaan. Muutos koskee sinua, ei organisaatiota, jonka jätät. Jos lähdet ristiriitaisessa tilanteessa, käännä jämäkästi huomio esimerkiksi uraasi ja siihen, että olet tarttumassa ainutlaatuiseen mahdollisuuteen, joka vie sinua kohti henkilökohtaisia tavoitteitasi.

7. Viesti lähdöstäsi ulkoisille yhteistyökumppaneille tavalla, josta olet sopinut esimiehesi kanssa.
Kiitä yhteistyökumppaneita. Viestillä vahvistat tulevaisuuden verkostojasi sekä helpotat esimiehesi ja mahdollisen seuraajasi työtä. Kirjoita viestiin uuden tai väliaikaisen yhteyshenkilön yhteystiedot.

8. Juhli lähtöä ja kiitä.
Jos työnantaja järjestää läksiäiset, ota ne vastaan ilolla. Jos työnantaja ei järjestä läksiäisiä, harkitse kutsuvasi lähimmät työtoverit, esimies ja tärkeimmät sisäiset yhteistyökumppanit kokoon hyvästejä varten. Kiitä esimiestäsi ja kaikkia, joiden kanssa olet saanut tehdä työtä tai jotka muutoin tunnet.

Anna tunteiden nousta pintaan: kiitollisuus, haikeus ja toiveikkuus jättävät sinusta kauniin jäljen työyhteisön yhteiseen muistiin. Onnea uusiin haasteisiin!

 

Kirjoittaja Eira Pohjanvaara on ManpowerGroupin henkilöstöjohtaja.