11 tapaa pilata oma ura

On olemassa suuria mokia, joilla voit nopeasti pilata maineesi töissä tai jopa saada itsellesi potkut. Useimmat uraa ja sen kehitystä pilaavat teot ovat kuitenkin pieniä ja huomaamattomia, ja ne tehdään pidemmällä aikavälillä. Huonot tavat, kuten sähköposteihin vastaamattomuus tai huono asenne työpaikalla voivat jo nyt vaikuttaa urakehitykseesi tietämättäsi. Katso lista 11 tavasta pilata oma ura ja varmista, että et tee niitä.

1. Et sopeudu työpaikkakulttuuriin

Jokaisella työyhteisöllä on omat tapansa, esimerkiksi yhteiset lounaat. Jos siis olet porukasta se, joka tuo aina omat eväänsä, harkitse vielä. Jos et yritä sopeutua joukkoon saatat vaikuttaa ylimieliseltä ja etäiseltä. Voit toki tuoda jatkossakin omia eväitä, mutta pyri pyhittämään edes yksi päivä viikosta jolloin osallistuisit tiimilounaalle.

 

 

2. Sinulla on tekosyy kaikkeen

Olit myöhässä palaverista, koska kadotit avaimesi. Et saanut tärkeää projektia tehtyä loppuun ajoissa, koska koirasi oli kipeä. Aiheellinen syy mokaan on tietysti ok - satunnaisesti. Jos olet kuitenkin jatkuvasti selittelemässä tekojasi muille, annat itsestäsi vastuuttoman kuvan. Jos tiedät jo valmiiksi, että et tule saamaan projektia valmiiksi annettuun aikarajaan mennessä, kerro tästä välittömästi esimiehellesi.

 

 

3. Teet vain, mitä pyydetään

Teet työsi ajoissa ja työnjälkesi on hyvää. Jos et kuitenkaan koskaan tee mitään ylimääräistä oma-aloitteisesti, voit helposti vaikuttaa laiskalta tai itsekkäältä. Varsinkin, jos kollegasi työpöydällä on vino pino tekemättömiä tehtäviä. Oma-aloitteisuus sen sijaan osoittaa esimiehellesi sinun välittävän tulevaisuudestasi yrityksessä.  

 

 

4. Teet tyhjiä lupauksia

Oli sitten kyse lupauksesta täyttää printterin väripatruuna tai lupaus hoitaa kollegasi iso projekti hänen puolestaan, älä koskaan lupaa sellaista, mitä et välttämättä pysty tekemään. Tyhjät lupaukset työpaikalla ovat nopea tie hankkia itselleen epäluotettavan maine.

 

 

5. Pukeudut, kuin laiskuri

Vaikka et olisikaan edustustyössä, on silti hyvä pukeutua asiallisesti työpaikalle. Likaiset tai risat vaatteet, verkkarit tai takkuiset hiukset eivät anna sinusta hyvää yleiskuvaa. Huoliteltu olemus sen sijaan viestii ammattimaisuudesta ja auktoriteetistä. Muista ikivanha sanonta: Pukeudu haluamasi työn mukaan. Poimi vinkit asialliseen pukeutumiseen täältä.

 

 

6. Olet pessimisti

Pessimistisyys työilmapiriissä voi olla saastuttavaa, ja vaikuttaa koko tiimin mielialaan alentavasti. Älä siis ole se, joka jatkuvasti valittaa siitä kuinka kylmä ulkona on tai kuinka huonoja muiden ideat ovat. Mieti, onko sanottavallasi oikeasti lisäarvoa kuulijalle. Jos ei, älä sano sitä ääneen.

 

 

7. Et tutustu työkavereihisi

Kollegoihin tutustuminen on vähintään yhtä tärkeää kuin esimiehiin tutustuminen. Parhaimmassa tapauksessa ystävyys työkavereiden kanssa voi tuoda sinulle uusia hyviä ystäviä, upeita mahdollisuuksia työssäsi ja auttaa sinua pysymään paremmin kärryillä työpaikallasi tapahtuvista asioista.

 

 

8. Olet tyly sähköpostitse

Viesteihin vastaamattomuus tai tyly sävy viesteissä tekee sinusta epämukavan kontaktoitavan. Hyvä nyrkkisääntö sähköpostittelussa on se, että älä lähetä sellaista viestiä muille, mitä et lähettäisi pomollesi. Muista myös, että sähköpostistasi ei välity äänensävysi samalla tavalla kuin kasvokkain käydyssä keskustelussa. Sarkastiset vitsit kannattaa siis säästää lounaalle.

 

 

9. Olet aina myöhässä

Myöhästyminen on pahin tapa osoittaa toiselle, ettet arvosta heidän aikaansa. Pyri siis aina olemaan ajoissa. Ethän haluaisi itsekään aina odottaa kollegaasi saapuvaksi palaveriin?

 

 

10. Puhut liikaa – koko ajan

Varsinkin avotoimistoissa liika puhuminen voi olla häiritsevää ja estää muita tekemästä töitä. On hyvä tiedostaa, milloin on sopivaa puhua - ja milloin ei.

 

 

11. Et ota vastaan palautetta

Jos kollegasi tai pomosi antaa sinulle kehittävää kritiikkiä, ota siitä opiksi - ja muuta käyttäytymistäsi. Palautteen antaminen - varsinkin jos se on negatiivista - on hankalaa kaikille. Sen antamiselle on siis yleensä hyvä syy. Palautteen vähättely tai täysin sivuuttaminen viestii sinun olevan jääräpäinen ja hankala. Nappaa vinkit palautteen vastaanottamiseen täältä.

 

 

Lue myös:

TOP 5 mokaa, jotka teet ansioluettelosi kanssa

5 vinkkiä palautteen vastaanottamiseen

Pukeudu menestykseen

 

Jutun julkaisi alunperin Business Insider.

Kuvat: Giphy