Juuso Helenius Uravinkit

5 vinkkiä palautteen vastaanottamiseen

5 Vinkkiä Palautteen Vastaanottamiseen

Työelämän menestyjä on sellainen, joka osaa ottaa vastaan palautetta - oli se sitten negatiivista tai positiivista. Vaikka kritiikin vastaanottaminen ja ymmärtäminen on ehkä kiusallista ja hankalaa, on se kuitenkin erittäin tärkeä taito niin työelämässä kuin siviilissäkin. Parhaimmassa tapauksessa palaute on oppimisen ja itsekehittymisen mahdollisuus, jota ei kannata jättää huomiotta. Tässä 5 vinkkiä siihen, miten ottaa kritiikki vastaan kuin ammattilainen.

1. Älä ota sitä henkilökohtaisesti

Vaikka palaute onkin ehkä kohdistettu suoraan sinuun tai työsuoritukseesi, älä ota sitä palautteen antajan henkilökohtaisena hyökkäyksenä. Älä ota puolustuskantaa - ellei siihen oikeasti ole aihetta - tai suutu. Jos huomaat sisälläsi paisuvan tunnekuohun, irtaannu tilanteesta ja mieti keskustelun aiheita yön yli. Näin vältät harkitsemattomat reaktiot, joita saattaisit katua myöhemmin.

2. Kuuntele palautetta ja kysy tarkentavia kysymyksiä

Kysy esimerkkejä tilanteista, joissa olet toiminut väärin. Joskus asian konkretisointi auttaa ymmärtämään itseltä huomaamatta jääneitä tilanteita. Kysy mielummin mitä kuin miksi: ”Mitä tein, mikä oli mielestäsi epäammattimaista?” auttaa sinua ymmärtämään palautteenantajan lähtökohtia parhaiten, jotta voit tehdä muutoksia kyseisen asian suhteen.

3. Ole rehellinen ja itsekriittinen

Jos pomosi huomauttaa sinulle jatkuvasta myöhästelystäsi, - ja tiedät sen olevan totta - myönnä se. Älä yritä syyttää muita tai keksiä tekosyitä. Myöskään vastaan inttäminen ei auta tilannetta. Kuuntele, ja kysy mitä voit tehdä tilanteen parantamiseksi. Muista kuitenkin se, että sinun on myös otettava askeleita tilanteen korjaamiseksi, sillä tyhjät lupaukset antaisivat vielä huonomman kuvan sinusta työntekijänä.

4. Pyydä muiden arvioita sinusta

Jos kritiikki ei ole mielestäsi oikeutettua, voit pyytää palautteen antajaa ottamaan huomioon läheisimpien työkavereidesi mielipiteet ja arviot sinusta huomioon.

5. Palaa asiaan myöhemmin

Jos olet lopettanut myöhästelysi, etkä usko pomosi huomanneen, ota asia puheeksi. Palaa asiaan kertomalla mitä olet tehnyt tilanteen muuttamiseksi. Tämä osoittaa ammattimaisuutta ja oikeaa halua kehittyä.  

 

Palautteen vastaanottamisen taito vaatii kärsivällisyyttä, harjoitusta ja itsetietoisuutta. Kritiikin ymmärtämisen ja hyväksymisen tulos voi kuitenkin olla se voimauttava taito joka auttaa sinua pääsemään seuraavalle tasolle urallasi - ja yksityisessä elämässäsi.