Työnantaja

Henkilökohtainen brändäys on viestintää kaikista niistä upeista asioista, jotka toisit mukanasi uuteen työhön. Tässä vinkit oman brändin rakentamiseen CV:n avulla!  

Henkilökohtainen brändisi on mielikuva, jonka potentiaaliset rekrytoijat muodostavat sinusta. Se rakentuu kaikesta viestinnästä sinun ja rekrytoijan välillä – ansioluettelosta aina siihen tapaan, jolla myyt osaamistasi työpaikkahaastattelussa. Brändäys alkaa aina ensivaikutelmasta, joten kerromme tässä kolme keinoa brändätä itseään CV:n avulla:

  1. Anna CV:n tiivistelmässä arvolupaus. Bisnesmaailmassa yritykset koettavat erottautua toisistaan ainutlaatuisilla myyntiväittämillä. Henkilökohtainen brändisi on samankaltainen arvolupaus – kuvaus siitä, mitä osaamista, verkostoja tai ominaisuuksia juuri sinä voisit tuoda uuteen työyhteisöön. Kirjoita ansioluettelosi alkuun voimallinen mutta ytimekäs tiivistelmä keskeisestä osaamisestasi ja persoonastasi.
  2. Käytä aktiivisia verbejä, jotka keskittyvät hyötyihin, jotka työnantaja saa palkatessaan sinut. Kirjoita ansioluetteloosi kuvaukset aiemmista työtehtävistäsi, ja korosta niissä merkittävimpiä saavutuksiasi ja aikaansaannoksiasi. Pidä mielessä, että CV:n päätarkoitus on lunastaa kutsu työhaastatteluun. Avaamalla rekrytoijalle hyötyjä, joita erityisesti sinä pystyt tarjoamaan, osoitat ymmärtäväsi hänen tietotarpeensa jo ennen haastatteluun pääsyä.
  3. Luo yhteys CV:n ja LinkedIn-profiilin välille. Yhdenmukaisen ammatti-identiteetin luominen on oleellinen osa modernia työnhakua. Siksi CV:stä ja LinkedIn-profiilista kannattaa rakentaa yhdenmukainen, ja toisiaan täydentävä kokonaisuus. Monet työnantajat käyvät katsomassa someprofiileja varsinkin LinkedInissä. Annat ammatti-identiteetistäsi kattavamman kuvan lisäämällä profiiliin koko työhistorian ja havainnollistamalla sitä työnäytteillä. Nykyteknologian etevä hyödyntäminen jättää aina hyvän vaikutelman.

Henkilökohtainen brändäys ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii hieman ajatustyötä, jotta CV:stä muodostuisi edustava käyntikortti – eikä vain kuivakka listaus työhistoriastasi. Näkemällä hieman vaivaa kirkastat henkilöbrändiäsi. Työ kannattaa aloittaa oman brändilupauksen kiteyttämisestä!

Artikkeli on julkaistu yrityksemme uramuutospalveluihin erikoistuneen Right Managementin sivustolla.