Työnantaja

Joko mittaat LinkedIn-aktiivisuuttasi Social Selling -indeksillä? Vaikka sosiaalinen myynti on nosteessa, liika tuijottaminen tähän LinkedInin kehittämään mittariin voi ohjata tekemistäsi väärään suuntaan. Rekrytointikonsulttimme Jani Laine kertoo miksi. 

Social Selling on tällä hetkellä kovassa nosteessa ja kuulen usein ihmisten vertailevan Social Selling -indeksejään (SSI). Indeksien vertailu on toki mielenkiintoista, mutta logiikaltaan tämä ilmiö on periaatteessa sama asia, kuin kuntosaliharrastajat vertailisivat omia painoindeksejään. Toisella saattaa olla paperilla parempi indeksi ja toisella puolestaan huonompi johtuen suuremmasta lihasmassasta ja pienemmästä rasvaprosentista.

Jokainen voi itse tehdä johtopäätökset, kumman vaihtoehdon mieluummin valitsisi. Toisin sanoen, liika tuijottaminen pelkkään indeksiin voi olla kohtalokasta ja ohjata tekemistäsi väärään suuntaan.

Tämän artikkelin tarkoitus ei ole vähätellä SSI:n merkitystä. Haluan pikemminkin herätellä Social Sellingiä tekeviä henkilöitä siihen, ettei se saa olla ainoa mittari (tai ainakaan kaikkein tärkein).

Miksi SSI:tä ei kannata tuijottaa liikaa?

On hyvä muistaa, että kyseessä on Linkedinin kehittämä indeksi, joka painottaa tiettyjä osa-alueita, kuten esimerkiksi tehtyjen hakujen määrää. Mitä puolestaan tapahtuu, kun teet riittävästi hakuja ilmaisella Linkedin-tilillä? Saat melko nopeasti ilmoituksen, jossa sinua pyydetään upgreidaamaan tilisi Premium-versioksi.

SSI:n laskeutumissivulla kerrotaan, että päivittämällä LI-tilisi Sales Navigatorin Premium-tiliksi, voit buustata SSI:täsi jopa 20%. Sales Navigator on varmasti järkevä ratkaisu monen tarpeisiin, enkä tällä artikkelilla halua missään tapauksessa kehottaa ihmisiä siirtymään mieluummin ilmaistilin käyttäjiksi.

Itse henkilökohtaisesti näen kuitenkin SSI:n Linkedinin hienosti toteuttamana inbound-markkinoinnin toimenpiteenä, jonka tarkoituksena on tuottaa lisää Premium-asiakkaita. Olen itse elävä esimerkki siitä, että voit saada loistavia tuloksia aikaiseksi oikein tehdyillä Social Selling-aktiviteeteilla, vaikka SSI:si ei olisikaan kaikkein paras.

Miksi minua ei kiinnosta oma Social Selling -indeksini?

Vielä noin reilu vuosi sitten tein samaa kuin moni muukin Linkedin-aktiivi. Spämmäsin hurjia määriä postauksia (työpaikkailmoituksia) ja jaoin passiivisesti sekä oman organisaatiomme että muiden luomia sisältöjä (tykkäsin ja jaoin niitä, mutta en tuonut niihin mitään lisäarvoa kirjoittamalla saatteeksi omia näkökulmiani). Kirjoitin myös blogikirjoituksia ja jaoin niitä suoraan linkkeinä LI:ssä ilman sen kummempia saatetekstejä (joka ei muuten ole hyvä idea, mikäli oikeasti haluat maksimoida näkyvyyden artikkeleillesi).

SSI:ni oli tuolloin kovissa lukemissa ja täpärästi suuren yrityksemme toiseksi paras, mutta postaukseni eivät herättäneet lainkaan keskustelua. Joitakin tykkäyksiä tuli, mutta niitäkin hyvin rajallisesti. Tämän johdosta myös verkostoni kasvoi hitaasti ja yhteydenottoja esim. potentiaalisilta ehdokkailta, asiakkailta ja muilta tahoilta tuli huomattavasti harvemmin. 

Harmillista, että tuolloin ei ollut vielä saatavilla dataa todellisista näyttömääristä, mutta yllä mainittujen tulosten perusteella arvioisin näkyvyyden olleen kullakin postauksella noin muutaman tuhannen katselukerran luokkaa.

Päätin siirtää painopisteen työpaikkailmoitusten spämmäämisestä minibloggaukseen eli hyödyllisiin LI-postauksiin. Niiden pääfokus on aidon lisäarvon tuottamisessa sekä vinkkien antamisessa urallaan menestymistä tavoitteleville ja eteenpäin pyrkiville henkilöille.

Yhtäkkiä tapahtui mielenkiintoinen ilmiö. Postaukset alkoivat saamaan hurjia näyttömääriä (parhaimmillaan reilusti yli 100 000 näyttökertaa and still growing) ja tykkäyksiä (parhaimmillaan lähes 1600 and still growing) sekä levitä myös oman verkostoni ulkopuolelle.

Samaan aikaan profiilissani vierailleiden henkilöiden määrä ja sen johdosta myös verkostoni alkoi kasvaa kovaa tahtia saamieni Linkedin-kutsujen ansiosta (kiitos kaikille kutsun lähettäneille!). Aloin saada myös yhä enemmän yhteydenottoja eri tahoilta (mm. potentiaalisilta ehdokkailta ja asiakkailta sekä tunnusteluja uusien työtarjouksien suhteen).



Reilun vuoden takaiseen verrattuna verkostoni on tuplaantunut ja profiilissani vierailevien henkilöiden määrä 3-4 kertaistunut.

 

Reilun vuoden takaiseen verrattuna verkostoni on tuplaantunut ja profiilissani vierailevien henkilöiden määrä 3-4 kertaistunut. Postaukseni saavat enemmän näkyvyyttä sekä herättävät enemmän keskustelua kuin olisin osannut kuvitellakaan. 

Mitä sen sijaan on tapahtunut SSI:lleni? Loogisesti ajateltuna sen olisi pitänyt nousta samassa suhteessa, eikö totta? Päinvastoin, se on laskenut lähtötilanteeseen verrattuna 13 pistettä! Olen edelleen toimialani 4% parhaimmiston joukossa, mutta SSI:ni on romahtanut.

Mitä voimme oppia tästä?

Älä tuijota pelkästään SSI:tä, mikäli haluat aidosti kehittää Social Selling -tuloksiasi. Voit toki seurata sitä mielenkiinnon vuoksi, mutta suosittelen panostamaan enemmän muihin mittareihin. SSI:n sijasta tai ainakin sen ohella kannattaisi ehkä mieluummin seurata mm. näitä:

 

  • Kasvaako verkostosi tasaisesti?
  • Kuinka usein profiilissasi vieraillaan ja kehittyykö tämä trendi positiiviseen suuntaan?
  • Minkälaisen reaktion viestisi saavat aikaan kohdeyleisössäsi (tykkäykset, kommentit, jaot, näyttökerrat jne.)?
  • Saatko yhä enemmän verkostoitumiskutsuja?
  • Saatko yhä enemmän yhteydenottoja kohderyhmältäsi tai vaikkapa potentiaalisilta työnantajilta?

 

Toisin sanoen, pelkän SSI:n tuijottamisen sijaan mittaa mieluummin konkreettisia tuloksia, joita aktiviteeteillasi saat aikaan. Pyri jatkuvasti oppimaan ja kehittämään näiden perusteella tulevia aktiviteettejasi.

Itse olen kokenut huomattavasti mielekkäämmäksi sen, että postaukseni herättävät ajatuksia ja keskustelua sekä luovat oikeasti lisäarvoa kohderyhmälleni. Siksi en ota enää paineita SSI:stä, sillä tulokset kertovat aktiviteettieni toimivan.

 

Jani Laine on asiantuntija- ja johtotason rekrytointeihin keskittyvän Experiksen rekrytointikonsultti. Jos työllistyminen ja rekrytoinnin uudet tuulet kiinnostavat,  voit seurata Janin bloggaamista myös LinkedInissä!

Onko SSI sinulle uusi käsite? Käy mittaamassa oma Social Selling -indeksisi!